Liitutauluista
Smart Boardeihin
’’Oi maamme
Suomi synnyinmaa’’, tällä virkkeellä alkava kansallislaulumme
tulee varmasti raikumaan ensi vuonna tavallista enemmän, sillä
rakas kotimaamme Suomi täyttää 100 vuotta. 100 vuotta sisältää
monia käännöksiä niin yhteiskunnassa kuin opetuksessamme. Kuinka
muuten saisimme tietää viime vuosituhannen opiskelusta, kuin
haastattelemalla se ajan opiskelijoita. Haastateltuina toimivat Marja
Renko ja Pirkko Leppänen, jotka opiskelivat lukujen 1940 ja 1950
tienoilla.
Opiskelutapojen eron
saattaa havaita jo pelkästään parissa kymmenessä vuodessa, nopean
teknologisoitumisen takia. Siis on hauska nähdä, kuinka paljon se
on muuttunut noin 65 vuodessa.
Ensimmäinen
kysymys koski tuon ajan kouluruokia.
-Ensimmäisinä kouluvuosina oli eväät,mutta myöhemmin
lukukausimaksuun sisältyi kouluruoka. Silloinen kouluruoka ei ollut
isolla budjetilla hommattua, joten usein laatu hieman heikompaa kuin
nykypäivänä. Mutta toisinaan jopa maukasta.
Kuinka sitten
koulumatkat kuljettiin ja kuinka pitkät koulumatkat olivat?
- Pirkko Leppäsen koulumatkan oli noin viisi kilometriä, joka
kuljettiin talvisin hiihtämällä ja kesäisin kävellen. Marja
Renkon koulumatka oli taas tupasti pidempi, jonka vuoksi se
kuljettiin joko junalla tai bussilla, joskus kuitenkin myös
polkupyörällä.
Molemmat kulkivat matkat isolla porukalla, joka koostui perheen
muista jäsenistä sekä ystävistä, jotka tulivat samalta
asuinseudulta.
Millaiset olivat
tuon ajan opiskelutavat ja apuvälineet ja mitä aineita koulussa oli
mahdollisuus opiskella?
- Kirjat tuli ostaa itse koko opiskeluajan ja kirjoja luonnollisesti
vaihdeltiin ja kierrätettiin. Liitutaulut olivat luokissa, eikä
luonnollisestikaan käytetty nykyajan teknologiaa. Laskutikkuja
käytettiin samaan tyyliin kuin nykyään laskinta. Luokkakoot olivat
suurempia kuin nykypäivänä ja perusaineina toimivat samat kuin
nykyään, mutta valinnaisia aineita huomattavasti vähemmän sekä
kielinä oli vaihtoehtona valita ainoastaan saksa.
Oliko kuri
tiukempaa ja sanktiot suurempia?
-Alkuvuosina oli kova kuri ja jälki-istuntoja sekä piti seisoa
luokan nurkassa ’’häpeämässä’’. Loppuvuosina opiskelusta
tuli paljon itsenäisempää, joten myös kuri ja sanktiot
löyhtyivät. Jos ei kiinnostanut opiskella, se oli sinun oma
häpeäsi.
Pelkästään jo näiden kysymyksien avulla pystyimme näkemään,
kuinka koulunkäynti ja opiskelu on muuttunut reilun 50 vuoden
aikana. Hauska miettiä, kuinka paljon koulunkäynti on muuttunut,
kun rakas Suomi täyttää 200 vuotta. Mutta askel kerrallaan,
juhlistetaan ensin Suomen 100 vuotispäivää ensi vuonna.
Haastattelut teki Frans-Eemil Leppänen ja tekstin kirjoitti Heini
Hänninen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti