keskiviikko 11. tammikuuta 2017

Terveiset Baden-Württembergistä, Saksasta

Moi! Olen viettänyt nelisen kuukautta vaihto-oppilaana Baden-Württembergissä, Etelä-Saksassa. Asun pienessä kylässä noin kolmenkymmenen kilometrin päässä Stuttgartista. Mulla on täällä tosi mukava perhe, johon kuuluvat äiti, isä ja ikäiseni poika, sekä kaksi vanhempaa sisarusta, jotka ovat kuitenkin jo muuttaneet pois kotoa. Lisäksi perheellä on neljä koiraa ja kaksi kissaa.

Koulussa käyn 10. luokkaa, mikä vastaa aika lailla lukion ensimmäistä. Moni asia on siis jo ennestään tuttu, mutta paljon on myös tullut uutta. Saksan kieli tuo myös omat haasteensa opiskeluun. Koulu alkaa kuitenkin sujua jo paremmin. Esimerkiksi matematiikan ja englannin kokeet pystyn jo tekemään ihan hyvin tuloksin. Rinnakkaisluokalta olen saanut myös pari hyvää ystävää ja muiden vaihtareiden kanssa on myös aina kivaa.

Mun arki pyörii täällä aika paljon koulun, kavereiden ja koirien ympärillä. Olen myös päässyt jatkamaan harrastustani jalkapalloa läheisen kaupungin joukkueessa, ja pääsen pian mukaan myös peleihin, kun peliluvat alkavat viimein olla kunnossa.

Tällä alueella, jossa asun, on vahva alueellinen identiteetti. Täällä on esimerkiksi oma murteensa, mitä on joskus aika vaikea ymmärtää, kun sanat saattavat olla jotain aivan muuta, kuin ne yleiskielellä olisivat. Lisäksi täällä on mm. tyypillisiä ruokia, joita ei niinkään muaalla Saksassa syödä. Tämä alue on tosi mukava ja viihdyn täällä oikein hyvin. Saksa alkaa jo tuntua toiselta kodilta.

Terveisin Anna Kaponen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti