Kolme vuosikymmentä: kolme naista
ja kolmet eri velvollisuudet
Inka
Vierimaa
Michael Cunninghamin kirjoittaman
Tunnit -kirjan on suomentanut Marja Alopaeus ja se on alun perin ilmestynyt
vuonna 1998. Kirjassa kuvataan yhden päivän tapahtumat kolmen eri naisen
elämästä. Mielenkiintoisen tästä asetelmasta tekee se, että naiset elävät eri
vuosikymmenillä eli tavallaan kirja kertoo rinnakkain kolmea eri tarinaa, jotka
lopussa kietoutuvat yhteen. Luvun vaihtuessa vaihtuu sekä näkökulma että
vuosikymmen.
Jokainen kirjan kolmesta
päähenkilöstä pääsee ääneen kaikkitietävän kertojan kautta. Yksi näistä
päähenkilöistä on 1923 vuodessa elävä kirjailija Virginia Woolf, joka asuu
miehensä Leonardin kanssa Lontoon esikaupungissa, Richmondissa. Hän haluaisi
aloittaa uuden kirjan, mutta pelkää mielenterveysongelmien taas palaavan tuoden
mukanaan heltymättömän kirkkauden sekä tuskalliset päänsäryt.
Tämä henkilö perustuu todelliseen
elämään, ja kirjan takakannessa lukeekin, että kirja on rakkaudentunnustus
Virginia Woolfille. Mutta niin kuin tosielämässäkin, tekee Virginia Woolf
kirjassa itsemurhan kamppailtuaan mielenterveysongelmien kanssa. Tämä on
kuitenkin sijoitettu kirjan prologiin, mikä on erikoinen valinta, sillä Woolf
on yksi keskeisistä päähenkilöistä koko kirjan ajan.
Myös Laura Brown elää suurkaupungin
läheisyydessä, tässä tapauksessa Los Angelesin, vuonna 1949. Hän on lähiössä asuva
nuori vaimo ja äiti, joka kokee yhteiskunnan edellyttämän roolin lähiöperheen
onnellisena äitinä tukahduttavaksi. Hänellä on yksi ainoa mielihalu, vain lukea
Virginia Woolfin kirjoittamaa Mrs Dalloway -kirjaa. Hän jopa varaa salaa
muutamaksi tunniksi huoneen hotellista saadakseen lukea rauhassa. Tämä antaa
hänestä hyvin itsekkään vaikutelman, sillä hän jättää pienen suloisen poikansa,
Richien, jonka maailman keskipiste hän itse on, naapurin hoiteisiin. Tästä
huolimatta kirjailija onnistui jotenkin saamaan myötätuntoni Lauran puolelle.
Lauran pidellessä kädessään unilääkepurkkia ja tajutessaan kuinka
yksinkertaista elämän päättäminen olisi ja ”kuinka suurenmoista saattaisikaan
olla jos olisi vailla merkitystä” toivoin, ettei hän päätyisi itsemurhaan.
Kolmas päähenkilö on 1900-luvun
loppupuolella New Yorkissa elävä 52-vuotias Clarissa Vaughan, joka asuu
elämänkumppaninsa Sallyn kanssa. Hän on järjestämässä juhlia runoilijaystävälleen
ja myös nuoruuden rakastetulleen Richardille, jota AIDS säälimättömästi tuhoaa,
tämän saatua kirjallisuuspalkinnon.
Näitä kolmea naista yhdistää
ajoittainen halu paeta omaa elämäänsä sekä yhteiskunnassa heille langennutta
roolia. He kuitenkin tiedostavat ne lyhyet ohikiitävät onnenhetket, joista
pitäisi olla kiitollisia. Kirjan aikana myös Laura ja Virginia tuntevat vetoa
naisiin, mutta he kokevat sen salassa pidettäväksi asiaksi.
Kerronta on tyyliltään hyvin
kuvailevaa ja rönsyilevää, mikä tekee lukemisesta välillä raskasta. Toisaalta
kirjailija saattaa tällä pyrkiä tuomaan esiin henkilöiden persoonallisuutta,
sillä eiväthän ihmiset todellisuudessakaan ajattele täysin johdonmukaisesti.
Kerronnassa käytetään myös paljon vertauksia, esimerkiksi Clarissa kuvaa
Richardin huonetta uponneen laivan ruumaksi. Elottomat asiatkin muuttuvat
kirjailijan käsissä suorastaan elollisiksi. Esimerkiksi Virginian päänsärkyä
kuvataan tuskaksi, joka ”ottaa hänet siirtokunnakseen”.
Kirjassa pohditaan sitä, miten
tähdet ja kuuluisuudet kuolemansa jälkeen jäävät ihmisten mieliin, mutta
tavalliset arkipäivän ihmiset painuvat unohduksiin. Richardin pudottauduttua
ikkunasta Clarissa miettii jääkö tämän kirjallisuus elämään vai haihtuuko sekin
hänen kuolemansa myötä. Virginia Woolfkin reki itsemurhan, joten kenties tämä
kirja on Cunninghamin tapa osoittaa, että Woolf oli merkittävä kirjailija, joka
jää elämään teoksissaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti