Media- ja sosiaalipsykologian kurssilla opiskeltu esimerkiksi asenteista. Parhaiten asian omaksuu soveltamalla tietoa. Ryhmissä valmistuneista asennekampanjoista tässä muutama esimerkki.
Kuvan lähde: https://az616578.vo.msecnd.net/files/responsive/cover/main/desktop/2015/11/12/635829309568463385-324494763_grandmacall.imgopt1000x70.jpg |
Ilahduta mummoa -soita!
Lukiolaiset ovat niin kiireisiä koulun, töiden, harrastusten ja ystävien kanssa, että perheen huomiointi jää helposti taka-alalle. Ilahduta mummoa-soita! -kampanja pyrkii muuttamaan nuorten asenteita ja muistuttamaan isovanhempien tärkeydestä.
- Kampanjan voisi toteuttaa julistein. Julisteissa voisi esimerkiksi olla mummo, joka istuu puhelimen ääressä odottaen puhelinsoittoa. Taustalla näkyy valokuvia mummon ja lastenlasten yhteisistä hetkistä. Toinen vaihtoehto olisi kuvat isovanhemmista lastenlastensa kanssa.
- Julisteissa voisi lukea: ”Ilahduta mummoa - soita!”, ”Pienelläkin teolla voit saada paljon hyvää aikaan - soita mummolle!”, ”Älä annan mummon jäädä yksin –soita!” tai ”Milloin viimeksi muistit mummoa?”
- Kampanjan kuvat ja kysymykset on suunnattu aiheuttamaan nuorissa pientä syyllisyyttä ja saavat heidät ikävöimään isovanhempiaan. Nämä tekijät yhdessä saavat nuoret muuttamaan toimintaansa ja tarttumaan luuriin.
- Kuvilla ja lausahduksella ”ilahduta mummoa – soita!” pyritään vetoamaan nuorten emotionaaliseen komponenttiin. Kognitiivinen komponentti huomioitaisiin julisteen alaosassa lukevalla tekstipätkällä ”39% yli 75 vuotiaista kokee itsensä yksinäiseksi”.
- Suurin osan nuorista välittää isovanhemmista, vaikka pyrkivätkin samalla itsenäistymään perheestään. Nuorille pitää osoittaa, että isovanhempien muistaminen ei tee sinusta vähemmän itsenäistä. Toinen mahdollinen kampanjointikeino voisi olla televisiomainokset, joissa joku nuorten ihailema, positiivinen roolimalli kysyisi, ”milloin viimeksi soitit mummolle?” ja halaisi omaa isoäitään. Mahdollisia roolimalleja olisivat esimerkiksi Jare Tiihonen tai Robin Packalen. Toisaalta nykyisin nuoret katsovat television sijaan paljon enemmän esimerkiksi Netflixiä, joten televisiomainokset eivät välttämättä tavoittaisi kohdeyleisöään.
- Kolmas toimintatapa on ”Soita mummolle”-lentolehtiset, jotka olisivat kuin pienoskokoisia julisteita.
- Kampanjan lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutuksia on vaikea mitata, mutta paras tapa olisi nuorille osoitetut kyselyt, joissa heiltä kysytään kampanjan näkyvyydestä, miellyttävyydestä ja vaikuttavuudesta.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Mene kesätöihin!
TÖISTÄ SAA RAHAA, KOKEMUSTA JA VARMUUTTA TYÖELÄMÄÄN
Saat uusia tuttavuuksia ja näkökulmia elämään.
Kesä lähestyy - hae rohkeasti!
NO MONEY, NO HONEY
--------------------------
Onko sitä pakko jumaloida?
Megis, möfö, megaforce, mikä siinä on niin hienoa? Monien nuorten jokapäiväinen elämä alkaa tölkillisellä tätä energiajuomaa. Megaforce ei sisällä mitään hyödyllisiä ravintoaineita. Silti monet kittaavat tätä teollista sokerilitkua usein ja jopa monta kertaa päivässä. Syitä tämän juomiselle on varmasti monta. Jotkut juovat sitä piristyäkseen ja toiset taas taas maun takia. On kuitenkin varmasti myös niitä, jotka juovat megistä koska se on “cool” ja koska kaveritkin juo. Tämän asennekampanjan tavoitteena on avartaa nuorten mieltä energiajuomien suhteen ja kannustaa terveellisempiin valintoihin.
Haluux olla läski? No juo megist. Kiinnostaisko myös uniongelmat ja maksavauriot? Megaforce sisältää saman verran sokeria kuin Coca Cola, eli jopa 22 sokeripalaa yhdessä tölkissä. Megiksen jokapäivänen käyttö voi vaurioittaa maksaa alkoholin lailla.
Eikö massit riitä parempaan juomaan? Tämä alle euron maksava tölkki on varmasti monelle houkutus, mutta sen sijaan mikset ostaisi vaikka kahvia tai kofeiinipitoista teetä melkein samalla hinnalla? Vesi on myös hyvä ja ilmainen vaihtoehto! Ja ehkä paras keino väsymyksen poistamiseen on nukkuminen. Unohda siis sen jumalointi ja käytä rahasi järkevämpään!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti