sunnuntai 14. toukokuuta 2017

Media- ja sosiaalipsykologian kurssilla opiskeltu esimerkiksi asenteista. Parhaiten asian omaksuu soveltamalla tietoa. Ryhmissä valmistuneista asennekampanjoista tässä muutama esimerkki.

Puhelimen käyttö tunnilla on hukkaan heitetty mahdollisuus 


Oletko valmis heittämään hukkaan koko tulevaisuutesi? Jos vastaus on kieltävä, kannattaa oppituntikäyttäytymistä miettiä uudestaan. Nykyään suurimmalla osalla oppilaista oppitunnit kuluvat opetuksen seuraamisen sijasta puhelimen ruutua tiiraillen. Onko tunneille edes järkevää raahautua, jos tunnit kuluvat vain kavereiden kanssa snappaillessa? Koulutyöt on kuitenkin tehtävä, joten miksi käyttää tunnit puhelinta selatessa ja jättää extrasti töitä kotiin. Se vähäinenkin vapaa-aika olisi varmasti paremminkin käytettävissä.

Oman opiskelun pilaamisen lisäksi, myös ympärilläsi olevat ihmiset kärsivät Instagram selailustasi. Vierustoverin keskittyminen herpaantuu, ja opettaja voi tuntea työnsä merkityksettömäksi. Mahdollisuus opiskeluun on meille suuri etuoikeus, joten kannattaa miettiä kahdesti haluaako sen heittää hukkaan!


Netta Huura, Ella Mäkelä ja Sara Gustafsson
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lähde: pixabay.com



KÄYTÄ PÄÄTÄSI SUOJAAMALLA SITÄ
Olet koko elämäsi täyttänyt aivoja tiedolla, ole fiksu ja käytä kypärää, muuten tieto katoaa.

Suunnitelmamme on valmistaa asennekampanja, joka rohkaisee mahdollisimman monia, nuoria ja vanhoja, käyttämään kypärää pyöräillessään. Jokainen voi kaatua pyörällään riippumatta omista taidoistaan, jonkin ulkoisen tekijän vaikutuksesta, ja seuraukset voivat olla kohtalokkaita.
Ensimmäiseksi pyrimme saamaan jokaisen pyöräilijän sisäistämään faktan, että pään lyöminen on todella vakavaa. Siitä voi seurata aivotärähdys, minkälainen tahansa muistinmenetys sekä ohimenevä tai pysyvä hermoston oire, kuten halvaus. Kun jokainen sisäistää tämän tiedon, ja muistaa, että aina omat kyvyt eivät riitä, kynnys jättää kypärä kotiin madaltuu.
Toiseksi vetoamme kohderyhmän tunteisiin kertomalla tositarinoita siitä, miten pienet ja suuremmat päänalueen vammat vaikuttavat uhriin ja hänen ympärillä oleviin ihmisiin.
Viimeisenä meidän on saatava nuoret ymmärtämään, ettei kypärän käyttö ole noloa. Tähän pisteeseen voisi päästä näyttämällä itse mallia ja osoittamalla, että kypäriä saa myös hienon näköisinä. Kypärästä voi saada myös hienon asusteen.
Tärkeänä esimerkkinä nuorille on mediassa olevat henkilöt, joita nuoret seuraavat. Heidän mallista nuorilla olisi pienempi kynnys käyttää kypärää. Näitä voisivat olla suomalaiset julkisuudenhenkilöt ja nuorten esikuvat, kuten tubettajat ja blogaajat. Vanhempiin ikäluokkiin vedotaksemme asiantuntijat, kuten lääkärit, voivat vaikuttaa kertomalla faktatietoa.

Kampanjan tehokkuutta voidaan tutkia mm. kyselylomakkeilla, joissa mitataan ihmisten asenteiden muutoksia. Tämän voi toteuttaa tekemällä koehenkilöille tutkimuksen ennen ja jälkeen kampanjan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti