keskiviikko 9. toukokuuta 2018

Kunkku Shanghaissa

Teksti Mia Klinga ja Ronja Rahola

Matka toiselle puolelle maailmaa alkoi keskiviikkona 24. huhtikuuta. Lähdimme matkaan jännittyneinä mutta innokkaina, sillä emme tienneet mitä odottaa. Ennakkoluulottomalla ja seikkailumielisellä asenteella teimme matkasta kuitenkin ikimuistoisen.

Saavuimme torstaina aikaisin aamulla Shanghain lentokentälle, mistä saimme bussikuljetuksen ystävyyskoulullemme. Vaikka vireystila ei ollut yölennon jälkeen erityisen hyvä, yritimme kaikki olla eduksemme tavatessamme koulun oppilaat, opettajat ja rehtorin. Kaikki ottivat meidät sydämellisesti vastaan ja olimme selvästi odotetut vieraat. Saimme koululla perinpohjaisen esittelykierroksen - koulu oli itseasiassa todella upea omine puutarhoineen, museoineen ja urheilukenttineen. Ensimmäisen kerran tapasimme host-oppilaamme lounaan yhteydessä ja samaan aikaan yrittäessämme englanniksi tehdä tuttavuutta host-oppilaidemme kanssa, koetimme epätoivoisesti opetella käyttämään syömäpuikkoja.

Jokainen pääsi ensimmäisen matkapäivän päätteeksi host-perheiden kotiin. Jo majoittuminen kiinalaisessa perheessä oli kokemus sinänsä. Kaikilla perheillä oli jonkinlainen kerrostaloasunto koulun ’lähettyvillä’. Osalla koulumatka kesti 10 minuuttia, toisilla se saattoi venyä lähes kahden tunnin mittaiseksi bussi-metro-pyörä -seikkailuksi. Osalla perheisiin kuuluivat myös isovanhemmat ja vain harvoilla oppilailla oli sisaruksia. Lemmikkeinä saattoi olla kissa tai kilpikonna, mutta pieneksi järkytykseksi huomasimme, että näitä kilpikonnia oli tapana säilyttää ahtaassa ämpäreissä. Kiinalainen ruoka sai tällä matkalla myös aivan uuden merkityksen saadessamme syödä kiinalaisissa perheissä heidän itsensä laittamaa kotiruokaa.

Yleensä koulu alkoi 7:30, mutta perjantaina meidän piti olla koululla normaalia aiemmin, sillä lähdimme yhdessä retkelle ’lähikaupunki’ Nanjingiin. Bussimatka yhteen suuntaan kesti neljä ja puoli tuntia, mikä meille suomalaisille tuntui melko pitkältä ajalta. Perillä Nanjingissa pääsimme näkemään vanhaa kiinalaista arkkitehtuuria, maistamaan monenlaisia kiinalaisia herkkuja ja todella viettämään aikaa kiinalaisten oppilaiden kanssa. Nanjingissa ei erityisemmin länsimaalaisia näkynyt, joten erotuimme joukosta ja pääsimme useampien kiinalaisten albumiin. Lähdimme paluumatkalle takaisin Shanghaihin vasta lauantaina ja ennen sitä vierailimme vielä toisen maailman sodan aikaisista tapahtumista kertovassa museossa.

Maanantai ja tiistai olivat poikkeuksellisesti lomapäiviä, joten meillä oli edessä pitkä viikonloppu vietettävänä host-perheidemme luona. Päädyimme lopulta järjestämään paljon yhteistä ohjelmaa koko porukan kesken. Sunnuntaina teimme kaikki, suomalaiset oppilaat ja hostit, vierailun eläintarhaan, jossa näimme muun muassa pandoja. Illalla kiinalaiset oppilaat veivät meidät vielä laulamaan karaokea. Huomasimmekin, että monilla kiinalaisilla nuorilla oli kaksi kiinnostuksen kohdetta yli muiden: laulaminen ja kännykkäpelien pelaaminen. Valitettavasti harvoilla oli aikaa muille harrastuksille, sillä koulu ja läksyt veivät niin paljon heidän aikaansa. Koulupäivätkin päättyivät vasta puoli viideltä.
Maanantai aamuna jokaisella oli erilainen ohjelma. Osa käytti aamun hyödykseen ja nukkui pois jäljellä olevia univelkoja, toiset taas pääsivät maistelemaan lisää kiinalaisia ruokia. Tapasimme kaikki suomalaiset hosteineen Nanjing roadilla, mikä on Shanghain pääshoppailukatu. Siellä pääsimme kauppoihin joita ei Suomessa ole, kuten Pull and Bear sekä Forever 21. Shoppailun jälkeen lähdimme Bundille, minne hostimme olivat varanneet meille liput illan jokiristeilylle.

Viimeisenä vapaapäivänä osa meistä suomalaisista pääsi askartelemaan saviruukkuja. Saviruukkujen askartelun jälkeen lähdimme läheiseen ostoskeskukseen jossa tapasimme loput ja menimme yhdessä syömään. Ruoan jälkeen hostimme jäivät ravintolaan tekemään läksyjään ja me suomalaiset pääsimme kiertelemään lähialuetta. Vielä illalla ennen takaisin perheisiin menoa menimme yhdessä illalliselle.

Keskiviikkona oli paluu arkeen ja pääsimme osallistumaan kukin oman hostinsa ensimmäiselle oppitunnille. Oppitunnin jälkeen lähdimme saman koulun toiseen osaan, yläkoulun puolelle, joka sijaitsi muutaman korttelin päässä. Siellä saimme lisää tietoa kiinalaisesta kulttuurista sekä pääsimme kirjoittamaan kiinalaisia merkkejä, kalligrafiaa. Iltapäivällä Suomi-porukkamme otti metron kohti Shanghain museota. Museossa pääsimme kiertelemään itsenäisesti, jonka jälkeen oli mahdollisuus lisäshoppailuun Nanjing roadilla.

Viimeisen päivän ohjelma oli tyyliltään samanlainen kuin edellisen. Aamulla pääsimme taas hostiemme oppitunneille, jonka jälkeen meille oli järjestetty Tai chi oppitunti. Tai chin jälkeen pääsimme kuulemaan muutamia faktoja kiinalaisesta oopperasta, Bian lianista eli face-changing. Iltapäivällä lähdimme taas metrolla, tänään vuorossa oli Oriental Pearl Tower. Oriental Pearl Towerin jälkeen palasimme takaisin koululle, jossa he olivat järjestäneet meille läksiäisjuhlan. Juhlaa varten saimme koululta hienot kiinalaiset asut. Läksiäisjuhla sisälsi illallisen ja puheita. Lopuksi meille suomalaisille vedettiin myös leikki, jonka ideana oli muistaa kiinalaisia kirjaimia ja kirjoittaa niitä paperille. Juhlan jälkeen lähdimme vielä hostien kanssa läheiseen ostoskeskukseen kahville ja nauttimaan viimeisestä illastamme kauniissa Shanghaissa.

Perjantaina oli viimeisten hyvästien aika, kunnes kello 6.00 bussi kohti lentokenttää lähti koulun pihasta. Matka takaisin kotiin sujui nopeasti, mutta erittäin mukavasti.