perjantai 5. toukokuuta 2017

Digitalisaatio helpottamaan työskentelyä?

Tietokoneiden sekä erilaisten muiden laitteiden käyttäminen opiskelussa jakaa mielipiteitä. Valitettavan moni ajattelee digitalisaation tuhoavan perinteistä opiskelua sekä hankaloittavan työskentelyä. Asia ei kuitenkaan ole näin.

Erilaisten raporttien, esseiden ja kirjoitelmien kirjoittaminen on totuttu hoitamaan aikaisemmin käsin opiskelumaailmassa. Nyt kuitenkin on huomattavasti helpompi tapa kirjoittaa pidempiä tekstejä. Tietokoneilla on huomattavasti nopeampi kirjoittaa, kuin käsin, kunhan on vain oppinut ns. kymmensormijärjestelmä tai muunlaisen vastaavan tehokkaan tavan kirjoittaa tietokoneella. Lisäksi tekstejä on äärimmäisen helppo muokata. Jos ehdottomasti haluaa lisätä jonkun tärkeän asian tekstiin, niin sen voi digitalisaation myötä tehdä hyvin vaivattomasti, ilman että tarvitsee kumittaa tekstiä. Tietokoneella kirjoittamisessa on kuitenkin myös huonoja puolia, sillä erilaiset lukihäiriöt saattavat vahvistua, kun tekstinkäsittelyohjelmat hoitavat oikeinkirjoituksen tarkistuksen ihmisen puolesta. Sähköisessä Abitti-koejärjestelmässä ei tätä ominaisuutta ole, joten oikeinkirjoituksen taitoa vaaditaan edelleen. Ikävänä puolena vahvistuu myös käsin kirjoittamisen taidon heikkeneminen. Nykyään ei enää paljoakaan vaadita käsin kirjoittamista, mutta sen osaaminen olisi silti tärkeää. Tällaisia ikäviä asioita voitaisiin kuitenkin ehkäistä tekemällä säännöllisesti erilaisia tekstejä käsin. Kirjottaminen on nykyään siirtynyt vahvasti ruutujen puolelle, mikä on ehdottomasti hyvä asia.

Käyrät, diagrammit ja tilastot olivat ennen hyvinkin vaivalloista piirtää käsin. Selkeän diagrammin tekemisessä saattoi mennä paljonkin aikaa, mutta onneksi se aika on vihdoin ohi. Luvut on nykyopiskelumaailmassa helppo syöttää erilaisiin ohjelmiin , ja valmiit taulukot ovat vain muutamien klikkauksien päässä. Erilaisten ohjelmien käyttö vaatii pientä opettelua, mutta niiden tuottama hyöty on sen arvoista. Viiden minuutin aikana tekee helposti muutamia selkeitä taulukkoja, jolloin työteho kasvaa huomattavasti. Ovathan erilaiset taulukot ja diagrammit kuitenkin erinomainen, ellei paras tapa havainnollistaa muille ihmisille erilaisia ilmiöitä.

Digitalisaatiolla on hyvä vaikutus myös opiskelukapasiteetin käyttämisen suuntaamiseen. Esimerkiksi kemiassa ei käytetä aikaa molekyylien sidoskulmien laskemiseen, sillä tällaiset asiat on hyvin helppo tehdä tietokoneella. Tällöin opiskelukapasiteetti suuntautuu enemmän soveltavien ja haastavampien asioiden ymmärtämiseen, kun monet muut asiat on helppo tehdä apuvälineiden kanssa.

Digikirjat ovat valloittava tekijä uuden OPS:in mukaisessa opiskelussa. Toki kaikki oppilaat eivät välttämättä halua siirtyä sähköisiin oppikirjoihin, mutta ne ovat nykypäivää. Sähköisissä opiskelumaterilaaleissa on kuitenkin paljon positiivisia puolia. Kirjat eivät paina mitään, eikä niiden kuljettaminen tuota vaivaa. Tietokone on ainoa tarvittava, joka tosin hyvin kevyt verrattuna muutamaan oppikirjaan. Sähköisiin materiaaleihin on myös helppo tehdä muistiinpanoja, ja joistakin kirjoista löytyy havainnollistavia linkkejä erilaisiin uutisiin. Luonto kiittää myös sähköisistä materiaaleista: paperia ei kulu yhtään sähköisiin kirjoihin tai muistiinpanovälineisiin. Opettajan on myös hyvin helppo jakaa oppilaille pitkätkin monisteniput, eikä paperia kulu siihenkään. Sähköiset materiaalit, kaiken hyvän lisäksi säästävät puuta, joka on kuitenkin tärkeimpiä luonnonvaroja Suomessa.

Digitalisaatio on nyt vihdoin tullut opiskelimaailmaan Suomessa. Meidän ei kuitenkaan kannata vastustaa tätä, sillä tämän avulla ihmiset kehittyvät ja pystymme kehittämään asioita maailmassamme. Olen itse monien muiden lukioni opiskelijoiden kanssa kokenut digitalisaation helpottavan huomattavasti. Tämä on kuitenkin se keino, minkä avulla kehitymme muun maailman mukana, eikä tähän digitalisaation junaan kannata olla nousematta.

Kustaa Juurakko 16B


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti